Statut
Statut
Ochotniczej Straży Pożarnej
w Laskach
Rozdział I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
- Stowarzyszenie nosi nazwę Ochotnicza Straż Pożarna w Laskach, zwane dalej OSP.
- Stowarzyszenie OSP działa na podstawie ustawy z 7 kwietnia 1989 roku – Prawo o stowarzyszeniach (Dz.U. z 2001 roku nr 79, poz. 855 tekst jednolity) oraz ustawy z 24 sierpnia 1991 roku o ochronie przeciwpożarowej (Dz.U. z 2002 roku nr 147, poz. 1229 tekst jednolity), a także niniejszego statutu.
- Stowarzyszenie OSP posiada osobowość prawną.
- Siedzibą OSP jest wieś Laski w gminie Izabelin w powiecie warszawskim-zachodnim.
§ 2
- Terenem działania OSP jest miejscowość będąca jej siedzibą oraz miejscowości położone w rejonie pomocy wzajemnej.
- Stowarzyszenie OSP jest członkiem Związku Ochotniczych Straży Pożarnych Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 3
OSP może posiadać sztandar oraz może używać pieczęci, godła i flagi organizacyjnej według zasad określonych w odrębnych przepisach.
§ 4
Działalność OSP opiera się na pracy społecznej jej członków. Do prowadzenia swoich spraw OSP może zatrudniać pracowników.
Rozdział II
CELE I SPOSOBY DZIAŁANIA
§ 5
Celem stowarzyszenia jest:
- Prowadzenie działalności mającej na celu zapobieganie pożarom oraz współdziałanie w tym zakresie z Państwową Strażą Pożarną, organami samorządowymi i innymi podmiotami.
- Branie udziału w akcjach ratowniczych przeprowadzanych w czasie pożarów, zagrożeń ekologicznych związanych z ochroną środowiska oraz innych klęsk i zdarzeń.
- Informowanie ludności o istniejących zagrożeniach pożarowych i ekologicznych oraz sposobach ochrony przed nimi.
- Rozwijanie wśród członków OSP kultury fizycznej i sportu oraz prowadzenie działalności kulturalno-oświatowej i rozrywkowej.
- Wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów o ochronie przeciwpożarowej oraz niniejszego statutu.
§ 6
Zadania i cele wymienione w § 5 OSP realizuje przez:
- Organizowanie zespołów do ustalania stanu ochrony przeciwpożarowej w miejscowości własnej i pomocy wzajemnej oraz przygotowywania informacji o powyższym.
- Przedstawianie organom władzy samorządowej i administracji rządowej wniosków w sprawach ochrony przeciwpożarowej.
- Organizowanie pododdziałów pożarniczych spośród swoich członków;
- Prowadzenie podstawowego szkolenia pożarniczego członków OSP i współdziałanie z Państwową Strażą Pożarną w organizowaniu szkolenia funkcyjnych OSP.
- Organizowanie młodzieżowych i kobiecych drużyn pożarniczych.
- Organizowanie zespołów świetlicowych, bibliotek, orkiestr, teatrów amatorskich, chórów, sekcji sportowych i innych form pracy społeczno-wychowawczej i kulturalno-oświatowej.
- Organizowanie zawodów sportowych i imprez propagujących kulturę fizyczną.
- Prowadzenie innych form działalności mających na celu wykonanie zadań wynikających z ustawy o ochronie przeciwpożarowej i niniejszego statutu.
Rozdział III
CZŁONKOWIE, ICH PRAWA I OBOWIĄZKI
§ 7
Członkowie OSP dzielą się na:
1) członków zwyczajnych, w tym członków młodzieżowych i kobiecych drużyn pożarniczych,
2) członków wspierających,
3) członków honorowych.
§ 8
Członkami zwyczajnymi OSP mogą być:
1) pełnoletni obywatele polscy i cudzoziemcy mający stałe miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczy pospolitej Polskiej i nie pozbawieni praw publicznych
2) małoletni w wieku od 16 do 18 lat oraz za zgodą przedstawicieli ustawowych małoletni poniżej 16 lat, jeżeli deklarują i dają rękojmię czynnego uczestnictwa w realizacji celów OSP.
§ 9
Członek zwyczajny aktywnie uczestniczy w wykonywaniu postanowień statutu, opłaca składkę członkowską i składa przyrzeczenie następującej treści: „W pełni świadom obowiązków strażaka-ochotnika uroczyście przyrzekam czynnie uczestniczyć w ochronie przeciwpożarowej majątku narodowego, być zdyscyplinowanym członkiem ochotniczej straży pożarnej, dbałym o jej godność, ofiarnym i mężnym w ratowaniu życia ludzkiego i mienia”.
§ 10
- Członkiem młodzieżowej drużyny pożarniczej może zostać osoba, która skończyła 12 lat, uzyskała zgodę opiekunów ustawowych, jeśli ma mniej niż 16 lat, i złożyła przyrzeczenie.
- Członkom młodzieżowych drużyn pożarniczych w wieku od 16 do 18 lat przysługuje bierne i czynne prawo wyborcze.
- Członkowie młodzieżowych drużyn pożarniczych nie biorą udziału w akcjach ratowniczych prowadzonych przez OSP.
§ 11
Członkowie zwyczajni mają prawo:
1) wybierać i być wybieranymi do władz OSP z wyjątkiem małoletnich poniżej 16 lat,
2) uczestniczyć w walnym zebraniu z prawem głosu,
3) wysuwać postulaty i wnioski wobec władz OSP,
4) korzystać z urządzeń i sprzętu będącego własnością OSP,
5) używać munduru, dystynkcji i odznak.
§ 12
Do obowiązków członka zwyczajnego należy:
1) aktywne uczestniczenie w działalności OSP,
2) przestrzeganie postanowień niniejszego statutu, jak też regulaminu i uchwał władz OSP,
3) podnoszenie poziomu wiedzy pożarniczej poprzez udział w szkoleniu fachowymi,
4) dbanie o mienie OSP,
5) regularne opłacanie składek członkowskich.
§ 13
Spośród pełnoletnich członków zwyczajnych tworzy się jednostkę operacyjno- techniczną.
§ 14
- Członkostwo ustaje na skutek skreślenia z listy lub wykluczenia członka zwyczajnego.
- Skreślenia z listy członków zwyczajnych dokonuje zarząd OSP w następujących przypadkach:
1) rezygnacji z członkostwa złożonej przez członka na piśmie,
2) nieusprawiedliwionego zalegania przez członka z opłatą składek za okres przekraczający 12 miesięcy, mimo pisemnego upomnienia,
3) śmierci członka. - Wykluczenia członka zwyczajnego dokonuje zarząd OSP w następujących przypadkach:
1) prowadzenia działalności rażąco sprzecznej z niniejszym statutem,
2) popełnienia czynu, który dyskwalifikuje daną osobę jako członka OSP lub godzi w dobre imię OSP. - Przed podjęciem uchwały w sprawach określonych w ust. 2 pkt 2 i w ust. 3 zarząd umożliwia członkowi OSP złożenie wyjaśnienia na piśmie lub osobiście na posiedzeniu zarządu.
- Od uchwały zarządu w sprawie, o której mowa w ust. 2 pkt. 2 i w ust. 3, członek OSP może odwołać się w terminie 14 dni od dnia powiadomienia o wykluczeniu do walnego zebrania, którego uchwala jest ostateczna.
- Do czasu rozpatrzenia odwołania członek zwyczajny nie korzysta z praw oraz nie wykonuje obowiązków określonych niniejszym statutem.
- Skreślenie z listy członków zobowiązuje do zwrotu umundurowania i innych przedmiotów należących do OSP.
§ 15
- Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna lub prawna bez względu na jej miejsce zamieszkania i siedzibę w kraju lub za granicą, która zadeklaruje wspomaganie działalności OSP finansowo lub w innej formie i za swą zgodą zostanie przyjęta przez zarząd OSP.
- Członek wspierający opłaca składkę członkowską w zadeklarowanej przez siebie wysokości.
§ 16
- Członkiem honorowym może być każda osoba fizyczna, bez względu na miejsce zamieszkania, szczególnie zasłużona dla ochrony przeciwpożarowej. Godność członka honorowego nadaje walne zebranie OSP.
- Członkowie honorowi nie opłacają składek członkowskich.
- Członek wspierający i członek honorowy mają prawo uczestniczenia w pracach i imprezach organizowanych przez OSP, a z głosem doradczym także w walnym zebraniu.
Rozdział IV
WŁADZE STOWARZYSZENIA OSP
A. POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 17
Władzami OSP są:
1) walne zebranie członków,
2) zarząd,
3) komisja rewizyjna.
§ 18
- Uchwały władz OSP zapadają zwykłą większością głosów oddanych, chyba że przepisy niniejszego statutu stanowią inaczej.
- Uchwały dotyczące zmian we władzach OSP, wystąpienia ze Związku OSP RP oraz w sprawach nabycia i zbycia nieruchomości powinny być podjęte w obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
§ 19
- Wybory władz OSP odbywają się w głosowaniu tajnym lub jawnym.
- Kadencja władz OSP trwa 4 lata i kończy się z chwilą powołania nowych władz.
- Nie można łączyć funkcji członka zarządu i komisji rewizyjnej.
B. WALNE ZEBRANIE CZŁONKÓW
§ 20
- Walne zebranie członków jest najwyższą władzą OSP.
- Do kompetencji walnego zebrania członków, oprócz innych spraw wymienionych w niniejszym statucie, należy:
1) wysłuchanie i zatwierdzenie sprawozdań zarządu z działalności OSP,
2) wysłuchanie sprawozdania komisji rewizyjnej z działalności OSP,
3) udzielenie absolutorium zarządowi OSP,
4) uchwalenie programu działania i budżetu OSP,
5) wybór spośród siebie zarządu w liczbie 7 osób, z zachowaniem większości osób pełnoletnich,
6) wybór spośród siebie komisji rewizyjnej w liczbie 3 osób,
7) uchwalenie statutu OSP lub jego zmiany,
8) ustalanie wysokości opłaty członkowskiej,
9) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych przekraczających zwykły zarząd, w szczególności nabycia i zbycia nieruchomości oraz ich obciążenia,
10) rozpatrywanie odwołań od decyzji zarządu oraz innych spraw i wniosków zgłoszonych przez członków OSP,
11) wybieranie spośród siebie delegatów w skład władz Związku OSP RP,
12) podjęcie uchwały o wystąpieniu ze Związku OSP RP,
13) nadawanie członkostwa honorowego OSP,
14) podjęcie uchwały o rozwiązaniu OSP.
§ 21
- Walne zebranie członków OSP może być zwyczajne, sprawozdawcze, sprawozdawczo-wyborcze lub nadzwyczajne.
- Sprawozdawczo-wyborcze walne zebranie członków OSP jest zwoływane jeden raz na cztery lata, a zebranie sprawozdawcze jeden raz w roku, z wyjątkiem roku, w którym zwoływane jest zebranie sprawozdawczo wyborcze.
- Zwyczajne, sprawozdawcze oraz sprawozdawczo-wyborcze walne zebrania członków OSP zwoływane są przez zarząd, który zawiadamia członków o terminie, miejscu i porządku obrad, co najmniej na 7 dni przed terminem zebrania.
§ 22
- Nadzwyczajne walne zebranie członków OSP zwoływane jest przez zarząd OSP:
1) z własnej inicjatywy,
2) na żądanie komisji rewizyjnej OSP,
3)na żądanie co najmniej połowy liczby członków OSP. - Nadzwyczajne walne zebranie członków OSP powinno się odbyć w terminie nie dłuższym niż jeden miesiąc od podjęcia inicjatywy lub zgłoszenia żądania.
- Porządek nadzwyczajnego walnego zebrania, spośród spraw określonych w § 20 ust. 2. ustala władza lub osoby żądające zwołania takiego zebrania.
- Nadzwyczajne walne zebranie OSP może odwołać członka zarządu lub komisji rewizyjnej przed upływem kadencji władz OSP i powołać na to miejsce innego członka zarządu lub komisji rewizyjnej na czas do odbycia zwyczajnego walnego zebrania.
§ 23
Przebieg walnego zebrania OSP oraz podjęte na nim uchwały wpisuje się do księgi protokołów.
C. ZARZĄD
§ 24
- Zarząd wybiera ze swego grona prezesa, naczelnika, dwóch wiceprezesów, sekretarza i skarbnika, a także może wybrać gospodarza, kronikarza i zastępcę naczelnika straży.
- Naczelnik sprawuje funkcję wiceprezesa. Funkcje kronikarza można łączyć z inną funkcją w zarządzie.
- Zarząd może dokooptować do swego składu nowych członków na miejsce ustępujących w liczbie nie przekraczającej 1/3 ustalonego składu.
§ 25
Do zadań zarządu należy:
1) reprezentowanie interesów OSP,
2) realizowanie wytycznych i uchwał walnego zebrania,
3) zwoływanie walnego zebrania,
4) niezwłoczne zawiadomienie sądu rejestrowego o zmianie statutu oraz o zmianach w składzie zarządu i komisji rewizyjnej,
5) udzielanie niezbędnych wyjaśnień organowi nadzorującemu,
6) opracowanie projektów rocznego planu działalności i budżetu OSP oraz składanie sprawozdań z ich wykonania walnemu zebraniu,
7) zaciąganie w imieniu OSP zobowiązań finansowych i innych zobowiązań majątkowych,
8) przyjmowanie i skreślanie z listy członków OSP,
9) przyznawanie wyróżniającym się członkom dyplomów i nagród oraz występowanie z wnioskami o przyznanie odznaczeń i odznak,
10) tworzenie jednostek operacyjno-technicznych,
11) organizowanie młodzieżowych i kobiecych drużyn OSP, zespołów kulturalno-oświatowych i sportowych,
12) dokonywanie ocen realizacji przez poszczególnych członków OSP powierzonych im zadań,
13) rozstrzyganie sporów między członkami, wynikających z ich przynależności do OSP,
14) wykonywanie innych zadań wynikających z postanowień statutu.
§ 26
Prezes zarządu reprezentuje OSP na zewnątrz i kieruje pracami zarządu.
§ 27
Posiedzenia zarządu odbywają się według potrzeb, co najmniej jednak raz w kwartale i są zwoływane przez prezesa. Na posiedzenia zarządu zapraszany jest przewodniczący komisji rewizyjnej OSP.
§ 28
Umowy, akta oraz pełnomocnictwa i dokumenty finansowe podpisuje w imieniu OSP prezes lub wiceprezes i skarbnik.
§ 29
- Naczelnik kieruje jednostką operacyjno-techniczną jednoosobowo, w formie rozkazów i poleceń.
- Do naczelnika należy:
1) wnioskowanie do zarządu OSP o wyznaczenie członków OSP do wykonania zadań operacyjno-technicznych,
2) organizowanie i prowadzenie podstawowego szkolenia pożarniczego członków OSP, drużyn młodzieżowych i kobiecych OSP,
3) czuwanie nad przestrzeganiem dyscypliny organizacyjnej przez członków OSP,
4) kierowanie przeciwpożarową działalnością zapobiegawczą,
5) kierowanie OSP w przeprowadzanych akcjach ratowniczo-gaśniczych,
6) dysponowanie sprzętem i urządzeniami pożarniczymi OSP oraz nadzorowanie ich prawidłowej eksploatacji i konserwacji,
7) opracowywanie opinii i wniosków w sprawne stanu ochrony przeciwpożarowej miejscowości oraz wyposażenia OSP w sprzęt techniczny i inne środki.
§ 30
Za wzorowe wykonanie zadań operacyjno-technicznych przez członków OSP naczelnik straży może stosownie następujące wyróżnienia:
1) pochwałę ustną,
2) pochwałę w rozkazie naczelnika,
3) wystąpienie do zarządu OSP o przyznanie nagrody,
4) sporządzenie wniosku o nadanie odznaczenia lub odznaki.
§ 31
Za niewłaściwe wykonanie zadań operacyjno-technicznych przez członków OSP naczelnik straży może stosownie następujące środki dyscyplinarne:
1) upomnienie ustne,
2) nagana w rozkazie naczelnika,
3) wystąpienie do zarządu o wyk1uczenie członka OSP.
D. KOMISJA REWIZYJNA
§ 32
- Komisja rewizyjna jest organem kontrolnym OSP i do jej zadań należy:
1) przeprowadzanie co najmniej raz w roku kontroli całokształtu działalności statutowej OSP, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki finansowej i opłacania składek członkowskich,
2) składanie na walnym zebraniu sprawozdania z przeprowadzonych kontroli wraz z oceną działalności OSP,
3) przedstawianie zarządowi uwag i wniosków dotyczących jego działalności,
4) wnioskowanie o udzielenie zarządowi absolutorium. - Komisja rewizyjna OSP może dokooptować do swojego składu nowych członków, na miejsce ustępujących, w liczbie nie przekraczającej 1/3 jej składu.
§ 33
Komisja rewizyjna wybiera ze swego grona przewodniczącego.
§ 34
Członkowie komisji rewizyjnej mogą brać udział w posiedzeniach zarządu z głosem doradczym.
Rozdział V
MAJĄTEK I FUNDUSZE OSP
§ 35
Majątek i fundusze OSP powstają z:
1) składek członkowskich,
2) dotacji, darowizn, spadków i zapisów,
3) dochodów z majątku i imprez,
4) ofiarności publicznej,
5) wpływów z działalności gospodarczej.
§ 36
OSP może prowadzić działalność gospodarczą według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej i uzyskane fundusze OSP służą realizacji celów statutowych i nie mogą być przeznaczone do podziału miedzy członków OSP.
Rozdział VI
ZMIANY STATUTU I ROZWIĄZANIE OSP
§ 37
Zmianę statutu i rozwiązanie OSP uchwala walne zebranie członków większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej ogólnej liczby członków.
§ 38
- Wnioski o zmianę statutu i rozwiązanie OSP może składać zarząd OSP z własnej inicjatywy lub na zgłoszone mu żądanie co najmniej 1/2 ogólnej liczby członków.
- Zawiadomienie członków OSP o terminie walnego zebrania, na którym ma być rozpatrywany wniosek w sprawie rozwiązania OSP, powinno być doręczone wraz z porządkiem obrad co najmniej na 30 dni przed terminem zebrania.
§ 39
- W razie rozwiązania OSP walne zebranie wyznacza komisję likwidacyjna w składzie 3 osób. W przypadku niemożności zwołania walnego zebrania, uchwałę o rozwiązaniu OSP podejmuje sąd rejestrowy, ustalając jednocześnie komisję likwidacyjną.
- Pozostały po rozwiązaniu majątek, stanowiący własność OSP, przechodzi na własność gminy Izabelin,
- Sprzęt i urządzenia przeciwpożarowe będące własnością komunalną przechodzą do dyspozycji właściwej jednostki samorządu terytorialnego.